Jak zacząć żyć zdrowiej?

zdrowe nawyki żywienione

Choć trend na bycie fit staje się coraz bardziej popularny, a my stajemy się bardziej świadomi zarówno w kwestiach zdrowotnych, jak i żywieniowych, wciąż trudno nam wyeliminować złe nawyki. Ty również zapętlasz się w stosowaniu różnego rodzaju diet, a następnie powrotach do poprzedniej wagi? A może masz problem z motywacją do ćwiczeń? Dzięki tym pięciu poradom przybliżysz się do zdrowego życia na stałe!

Jak żyć zdrowiej – 5 skutecznych porad

  1. Sposobem pozbądź się niezdrowych nawyków

Jedną z największych udręk towarzyszących nam podczas zmiany sposobu żywienia czy stylu życia są zdecydowanie nasze nawyki. Jeśli do tej pory bez skrupułów sięgałeś po sklepowe słodycze albo spędzałeś popołudnia na kanapie, a nie na treningu, bardzo trudno będzie Ci przekonać siebie samego do tego, że coś innego jest dla Ciebie lepsze. Nawet jeśli mocno postanowisz sobie ćwiczyć regularnie i unikać niezdrowych przekąsek, Twój organizm będzie się przed tym buntował, a zmotywowanie się bardzo często będzie niezwykle wymagającym i trudnym procesem. Jak sobie z tym poradzić?

Naukowcy przekonują, że wyzwolenie się od zakodowanego w umyśle sposobu działania to nie kwestia pozbycia się, ale zastąpienia nawyku. Podstawą jest pytanie o to, dlaczego sięgasz po batonik. Jeśli zajadasz w ten sposób stres, musisz znaleźć inny skuteczny i zdrowy sposób, który pozwoli Ci rozładować negatywne emocje. Z kolei jeśli robisz to dlatego, że się nudzisz, pomyśl o ciekawym zajęciu albo zjedzeniu czegoś zdrowszego, na przykład jabłka lub o wypiciu szklanki wody. Pamiętaj też, by dać sobie odpowiednią ilość czasu na wprowadzenie nowego nawyku w życie. Z reguły wystarczają 3 tygodnie systematycznego działania w określony sposób, by umysł przyjął coś za pewnik!

  1. Planuj posiłki

Na drodze do zdrowego sposobu żywienia bardzo często stoi podjadanie, czyli sięganie po przekąski (zazwyczaj wysoko przetworzone i bardzo kaloryczne) pomiędzy konkretnymi posiłkami. Zapomnisz zabrać do pracy przygotowanego w domu drugiego śniadania albo zwyczajnie z braku czasu kupisz po drodze coś szybkiego, jak kanapka typu fast food. Efekt: przestajesz kontrolować kaloryczność swojego dziennego menu, a co za tym idzie – niwelujesz skuteczność swoich treningów. Jak temu zapobiec? Odpowiedź jest bardzo prosta! Kluczem do sukcesu, regularności jedzenia i odpowiedniego bilansu kalorycznego jest planowanie posiłków. Najważniejsze, by robić to konkretnie i z kilkudniowym wyprzedzeniem, dzięki czemu będziesz mógł zaopatrzyć się w niezbędne produkty spożywcze.

  1. Buduj swoją zdrową świadomość

Zamiast czytać o najnowszych dietach według rozmaitych „specjalistów” zapoznaj się z podstawową wiedzą na temat zdrowego żywienia. Musisz wiedzieć, czym są białka, węglowodany, zdrowe i niezdrowe tłuszcze, znać ich właściwości, sposób działania, a także wartościowe źródła. Dzięki temu bez problemu skomponujesz pełnowartościowy posiłek! Zobaczysz też, że zdrowy tryb życia nie musi być bardzo kosztowny, bo unikniesz kupowania modnych i często bardzo drogich produktów spożywczych takich, jak quinoa, chia czy jagody goji. Wbrew pozorom te obco brzmiące nazwy mają swoje równie wartościowe, lokalne odpowiedniki, jak kasza jaglana, siemię lniane czy owoce leśne! Warto budować swoją świadomość na temat zdrowej, zrównoważonej diety, opartej na naturalnych, łatwo dostępnych składnikach!

  1. Wyznacz konkretny, treningowy cel

Jak wiadomo zdrowy styl życia to nie tylko dieta, ale także ruch. Nie bez przyczyny wpisano go w piramidę żywienia! Nie od dziś wiadomo jednak, że zmotywowanie się do ćwiczeń nie jest prostą sprawą! Spadki motywacji, niechęć do wyjścia z domu czy przekładanie treningu na jutro to problemy, z którymi zmaga się każdy początkujący. Zastanawiasz się, jak tego uniknąć? Idealnym rozwiązaniem jest wyznaczenie sobie naprawdę konkretnego celu treningowego, do którego będziemy dążyć. Fakt, że za kilka miesięcy masz przed sobą ważną uroczystość, w trakcie której chcesz wyglądać olśniewająco, działa bardzo stymulująco! Równie efektywny może być cel zrzucenia zbędnych kilogramów do wyjazdu na egzotyczne wakacje czy popracowanie nad poprawą kondycji dla lepszego radzenia sobie z codziennymi czynnościami. Najważniejsze, to znaleźć na siebie naprawdę skuteczny sposób!

  1. Zaangażuj swoich bliskich

Bycie fit jest o wiele prostsze, gdy zdobędziesz sobie sojuszników! Najlepsi będą domownicy, których namówisz do jedzenia zdrowo, pozbywając się jednocześnie wszystkich żywieniowych grzeszków z szafek i lodówki. Namów kogoś, by towarzyszył Ci podczas treningów. Będzie Wam raźniej, a kontrolowanie efektów dodatkowo Was zmotywuje! Zaangażowanie bliskich w zdrowy styl życia to podwójna korzyść – wzajemna motywacja oraz dbanie o ich zdrowie i świetne samopoczucie!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.